מי אמר שילדים לא אוהבים ללמוד?

13.10.09

בחוה"מ סוכות הדרכתי טיול משפחות של החברה להגנת הטבע, ושוב נוכחתי ביופי ובקסם של הסקרנות האנושית, אשר מרוכזת בכמויות גדולות דווקא בקטנים שבינינו – בילדים.


טיילנו בפארק חוף השרון המקסים שליד געש. במהלך הטיול נתתי לילדים כמה תרגילים ומשימות שהפעילו אצלם את בלוטת הסקרנות והפכו אותם לחוקרי טבע קטנים ונלהבים.


למשל – כשטיילנו במרומי המצוק, ראינו פריחה של נר הלילה החופי ושל חבצלות החוף. במקום להרצות על הפרח ותכונותיו נתתי לילדים לגלות בעצמם: ביקשתי מהילדים לספור את עלי הכותרת ואת האבקנים, למצוא את עמוד העלי של הפרח (העמוד הגבוה המתנשא מעל האבקנים) ולהרגיש בעזרת האצבע מה קורה כשנוגעים באבקנים (מתפזרת מעט אבקה על האצבע) ומה קורה כשנוגעים בצלקת שבראש עמוד העלי (חשים שהיא דביקה). תוך מספר שניות הילדים התפזרו בשטח, מצוידים בזכוכיות מגדלת, כל אחד בחר לו פרח והתחיל לחקור אותו (כמובן בזהירות, מבלי לפגוע בפרח).


הילדים חוקרים את הפרחים

הילדים חוקרים את הפרחים


מראם של הילדים השקועים בחקר הפרחים בשדה, מביטים דרך זכוכית המגדלת, נוגעים בעדינות, וקוראים קריאות נלהבות בכל פעם שהם מגלים או מבינים משהו חדש – פשוט חימם את הלב. מי אמר שילדים לא אוהבים ללמוד? צריך רק לתת להם את הגירוי הנכון, ואת פעולת הלמידה הם כבר יעשו בעצמם, מרצונם החופשי.


במשימה אחרת, ישבנו במרפסת התצפית הצופה לים מגובה 40 מטרים ( אחת מתצפיות הנוף היפות בישראל, לטעמי). הילדים התבוננו בים וציירו אותו בצבעים על הדף. כדי לאתגר אותם אמרתי להם שעליהם להשתמש לפחות בשלושה צבעים שונים כדי לצבוע את הציור. בעזרת משימה פשוטה זו, הילדים חידדו את התבוננותם וחיפשו אחר הגוונים השונים בים. כך התקבל ציור יפה ועשיר הרבה יותר, וחשוב מכך – הילדים נהנו מן האתגר וציירו באמת מתוך התבוננות במה שהם רואים ולא מתוך מה שהם "יודעים" – שהים הוא כחול.


מציירים את הים

מציירים את הים בפארק חוף השרון


אני מזמינה אתכם ההורים, לראות בטיולים בטבע הזדמנות נפלאה ללימוד מתוך הנאה וסקרנות ולשלב בכל טיול משפחתי רעיונות פשוטים של משימות וחידות שיהפכו את ילדיכם לחוקרים קטנים. אני בטוחה שתופתעו לגלות גם דברים חדשים שאתם עצמכם לא הכרתם…

בטיולים הרבים שאני עורכת עם ילדים, אני לומדת משהו חדש בכל טיול – דברים שלא שמתי לב אליהם קודם, והעיניים החקרניות של הילדים היטיבו לגלות.


לעוד רעיונות, משימות ופעילויות שתוכלו ליישם בטיול המשפחתי שלכם.


 
  1. מאת: אינה קצב
    26 באוקטובר 2009

    בלוג מקסים, נהניתי לקרוא, אתר דינמי ומרתק. מאד אהבתי ))

  2. מאת: נועה
    9 בפברואר 2010

    מירי שלום
    קוראים לי נועה ואני ילדה בכיתה ג1 בביס הר גילון.ביום ה' אני כנראה אפגוש אתך אצלנו בכיתה.
    את סופרת מאוד מעניינת ואני רצה לדעת איך כותבים ספרים? גם אני רוצה להתחיל לכתוב, איך עולה רעיון לספר ובכלל איך מתחילים?

  3. תשובה של מירי לשם-פלאי:
    9 בפברואר 2010

    נועה שלום
    ביום חמישי הקרוב באמת אגיע לבי"ס הר גילון. במפגש אספר לכם איך אני כותבת את הספרים שלי ומנין באים הרעיונות, אז אני מקווה שתקבלי את כל התשובות לשאלותייך במפגש. להתראות.

  4. מאת: נועה
    11 בפברואר 2010

    למירי שלום
    למה את בחרת לכתוב על נושא החיות?
    נועה ג1 הר גילון

  5. 19 בפברואר 2010

    שלום מירי!! אני יודעת שאת באה לבי"ס שלי ואני מאוד נרגשת . ושתידעי לך אני מאוד אוהבת את הספרים והאיורים שלך. האמת גם אני מחברת ספרים אבל כמעט אף אחד לא רואה אותם חוץ ממישפחתי.ואני גם מצירת איורים…. אני מחכה לך ורוצה להיפגש איתך. מימני שירן!!!

  6. 19 בפברואר 2010

    שלום מירי !!! שחכתי להגיד לך שאני מסכימה איתך .כי אני דווקא דיי אוהבת לילמוד…. מימני שירן דוידוב!!!! תדברי איתי בבלוג

  7. תשובה של מירי לשם-פלאי:
    20 בפברואר 2010

    שירן היקרה,
    תודה רבה לך. אני שמחה לשמוע שאת אוהבת ספרים וכותבת ומציירת בעצמך. המשיכי כך! אשמח לפגוש אותך כשאגיע למפגשים בבית הספר שלך.
    להתראות, מירי.

  8. 21 בפברואר 2010

    שלום מירי !!! אני ממש מיתרגשת כי מחר את באה לבי"ס שלי כי מחר יום שני . ואני ממש רוצה כבר ליראות אותך ולהיפגש איתך. טוב אז ניפגש מחר. מימני שירן דוידוב!!!!

  9. מאת: ביריה
    9 בדצמבר 2010

    ילדים אוהבים ללמוד כשניתן להם גרוי מתאים ובמיוחד אם הנושא מעניין אותם. אם הלימוד בא מתוך ענין הרי שאפילו מתמתיקה אפשר ללמוד מתוך משחקים ולא מתוך כפיה. גם ילד קטן, כשמציבים בפניו אתגר שמעורר דמיון והשראה, דבר שמעורר בו ענין, יעזוב הכל ויתמקד בדבר הספציפי הזה.לכן צריך להפעיל ילדים בדרך שתגרה את דמיונם, את התכונות היצירתיות שלהם ולא רק לשנן דברים משעממים שלא מדברים אליהם. אפשר להפעיל את האמנות שבהם עי ציורים, עי הצגות והמחזה של קטעי ספרות למשל וכן יציאה לטבע ללמוד דברים בהתנסות מעשית ועוד.

  10. 8 במאי 2015

    תודה

  11. מאת: שירה
    10 בפברואר 2016

    זה יפה מאוד מירי

  12. מאת: שירה
    10 בפברואר 2016

    למירי שלום

    למה בחרת לעסוק בתחום בעליי החיים ?

    מאת שירה אדטו מאזור מבית ספר השבעה כיתה ו'1

  13. תשובה של מירי לשם-פלאי:
    10 בפברואר 2016

    שירה שלום,
    בחרתי לעסוק בתחום בעלי החיים קודם כל מפני שזה נושא אהוב עלי מאד. כמו כן חשובה לי השמירה על הטבע ואני מקווה להשפיע דרך הספרים שלי על הילדים, כדי שירצו גם הם לשמור על הטבע.

  14. מאת: ליאור
    7 במרץ 2016

    היי מירי,
    שאלתי לי אלייך האם תוכלי לצלם סרטון המספר ומראה
    כיצד את עושה את הציורים הנפלאים שלך?
    אשמח אם תעני
    ליאור.

  15. תשובה של מירי לשם-פלאי:
    7 במרץ 2016

    היי ליאור, תודה רבה. רעיון ממש נפלא! אולי באמת אצלם סרטון כזה… תודה, מירי

  16. מאת: ליאור
    8 במרץ 2016

    היי מירי!
    תודה רבה שענית על שאלתי☻
    אני מאוד אשמח אם תוכלי לצלם את הסרטון שאת מאיירת..
    תודה מראש,
    ליאור מבית ספר יפה נוף ד'3

שלח תגובה

חובה להיות רשום לאתר על מנת לכתוב תגובות.